Notícies » CE EXPOSICIONS CIMIR REUS. EUGENIO FIENI. DEL 18 D'AGOST AL 24 DE SETEMBRE DE 2023.
17/08/2023

ELS NÈNETS. Vida a l’Àrtic. EUGENIO FIENI. (Itàlia)

Per tancar el cicle 2023 el Centre d’Exposicions de la Federació Internacional de l’Art Fotogràfic, FIAP, al CIMIR de Reus, presenta una nova exposició.
Del 18 d’agost de 2023 al 24 de setembre , a la Sala 1 del Museu Salvador Vilaseca de Reus, es podrà visitar  l’exposició Els Nènets. Vida a l’Àrtic del fotògraf italià, Eugenio Fieni.

EUGENIO FIENI, Itàlia. L'any 1993 entra a la Federació Italiana de l’Art Fotogràfic, FIAF i al 1998 li atorguen el títol Artista de la FIAF.
L'any 2001 va guanyar la medalla d'or de l’Austrian Super Circuit i amb una selecció de fotògrafs italians va guanyar la Copa del Món de la Federació Internacional de l’Art Fotogràfic, FIAP.
És membre de la FIAP després d’aconseguir diversos reconeixements de la FIAP, el 2023 se li atorga el títol d’Excel·lència FIAP Diamant 3, EFIAP/D3 per les seves notables qualitats artístiques dins el món de la fotografia.
Té obra dipositada en diversos museus i fototeques d’Italià i de l’estranger. Ha exposat en nombroses sales a Italià i altres països. Té exposicions individuals i col·lectives a moltes ciutats italianes i estrangeres.
El 2018, amb Sandro Parmiggiani, va comissariar l'exposició i el catàleg sobre l'escola en blanc i negre de Reggiano en el marc de la conferència regional FIAF celebrada a Boretto.
Col·labora amb el Departament d'Afers Exteriors de la FIAF com a responsable de les Biennals de Blanc i Negre.
El 2019 va rebre l'honor GPU - Global Photographic Union CR2, el 2020 CR3 i VIP 2.

ELS NÈNETS. Vida a l’Àrtic. Viure cinc dies amb la família Vitali en un petit campament, a unes tres hores en moto de neu des del primer nucli habitat, a la península de Yamal, conviure en estret contacte amb els Nènets i submergir-me en la seva cultura i costums és una experiència que he pogut viure i que no té preu.
Però qui són els Nènets? Són una població indígena de Rússia, d'origen samoieu, són pastors de rens que porten més de 6.000 anys poblant l'extrem nord de Sibèria, des de la península de Kanin fins a la península de Tajmyr, al voltant dels grans rius Ob, Yenisey i Pur. Actualment hi ha uns 45.000 Nènets, dels quals uns 27.000 a la península de Yamal i uns 500.000 rens gestionats per ells. Com ajuda a la seva feina, van seleccionar la raça de gos samoieu, aconseguint que s'adaptés a condicions climàtiques adverses perquè pogués fer de gos pastor.
El nom Nènets deriva de la paraula nencia nuenecyaq, que significa ésser humà, i es creu que aquest nom els van donar antics víkings i lapons que, quan  van arribar a Yamal, van trobar poblacions aborígens de menor estatura que la seva. Les característiques dels Nènets recorden una barreja entre les poblacions nòrdiques i els mongols. La casa dels Nènets és el xum, una tenda cònica mòbil. En un xum viuen diverses famílies per compartir les despeses. Cada campament pot constar de dues a sis tendes.
El xum el construeixen dues o tres persones en unes dues hores sobre una base que s’obté excavant un cercle de certa profunditat  en la neu.
El xum consta d'un pal central pesat, gruixut i resistent, al voltant del qual es col·loquen tots els altres pals (uns 40) i es fa passar pel centre el tub de l'estufa. Posteriorment es cobreix amb pells de ren que es col·loquen als pals amb l'ajuda d'un bastó llarg. Les pells són molt grans i en necessiten unes 80 per cobrir tot el xum. Alguns xums tenen finestra, d'altres no. La porta per entrar i sortir es crea amb un joc de pells i gràcies a la Rady i la Lika, els dos nens, vam poder aprendre com entrar-hi. A l'interior hi ha una estufa de llenya que s'encén al matí i es deixa encesa tot el dia i s'apaga lentament al vespre. Durant el dia la temperatura al xum arriba a uns 20 o 25º, mentre que a la nit pot baixar fins als -10º o més si a fora fa molt fred.
Dins del xum no hi acostuma haver electricitat només en alguns cassos, quan el temps ho permet, utilitzen un generador.
L'exposició romandrà oberta fins el 24 de setembre de 2023.